Pauze nemen wordt onderschat

Pauze nemen wordt onderschat

Bespaar tijd door efficiënter en effectiever te werken.

Je kent het wel… Een drukke werkdag, geen tijd voor pauzes. Je collega’s gaan gezamenlijk lunchen maar jij geeft aan geen tijd te hebben. Haastig achter je computer werk je tussendoor nog een broodje weg terwijl je het rapport verder afmaakt. 

Dat dit juist de productiviteit daarvan tegengaat is niet iedereen zich bewust. Wie te lang achter elkaar doorwerkt wordt uiteindelijk minder productief. 

Wetenschappelijk onderzoek (Neurowetenschapper Marcia Goddard) toont aan dat het brein elk uur een pauze van 5 minuten heel goed kan gebruiken, een micropauze. De hersenen hebben een aandacht spanne van ongeveer veertig minuten, daarna wordt de concentratie minder en dat kan nadelig zijn voor je werk. Als het brein pauze krijgt kan het goed data verwerken en stress stoffen neutraliseren.

Tips voor een goede pauze!

1. Plan je pauze!

Zet je pauze in je agenda met een reminder. Wanneer je iets plant is de kans groter dat je je daaraan houdt. 

2. Blijf niet zitten

Zorg dat je altijd even van je werkplek afgaat en ga naar een andere omgeving om je lunch te nuttigen. 

3. Neem actieve pauzes

Neem als het mogelijk is een actieve pauze, ga lekker wandelen, de buitenlucht doet wonderen voor lichaam en geest. Je kan ook altijd even wat rek- en strekoefeningen tussen de bedrijven door doen. 

4. Maak pauzes sociaal

Sociale contacten zijn belangrijk en het is tegelijkertijd ook een uitlaatklep. Ga daarom samen met je collega lunchen. Werk je vanuit huis, bel tijdens je wandeling met iemand en bespreek de dag tot zover. 

5. Creëer tussendoor minipauzes

Haal niet koffie voor elkaar, maar sta zelf even op van je bureau. Loop even naar een collega als je iets wilt vragen. Maak even een praatje met een collega die iets verderop zit. Het brein krijgt zo even rust en kan goed herstellen. Dit zorgt hierna weer voor een betere concentratie. Zet desnoods elke uur even een timer. 

6. Maak er een gewoonte van

Je zal zien dat het werkt!

Ken je de Pomodorotechniek al?

De Pomodorotechniek is ontwikkeld aan het eind van de jaren tachtig door Francesco Cirillo. 

Wil je geconcentreerd werken aan een taak en je aandacht optimaal benutten. Werk dan aan de hand van de Pomodorotechniek. 

Bij deze techniek wordt een timer gebruikt, waarmee je steeds in periodes van 25 minuten geconcentreerd werkt aan een taak. Deze 25 minuten worden vervolgens opgevolgd door vijf minuten pauze, waarna weer een nieuwe periode van 25 minuten kan worden gestart. Na de vierde keer adviseert hij je een pauze van minimaal 20 minuten te nemen.

pomodoro techniek

Er zijn ontzettend veel apps ontwikkeld die deze techniek ondersteunen. Hieronder een twee voorbeelden. Welke het beste is? Dat is een kwestie van smaak. Ik ben altijd een groot voorstander van het simpel houden dus niet te veel toeters en bellen, gewoon een timer en een melding wanneer je moet stoppen.  

app

Focus keeper

app

Pomodoro focus timer

Nieuwsgierig hoe ik jou verder kan helpen?

Online training

Grip op je Inbox

gripeffect

Coaching

1-op-1 coaching

gripeffect

Training

Teamsessies

grip effect
Scroll naar top